Press "Enter" to skip to content

Wanneer, wat en voor wie?

Winterzwemmen


Wie?
Eigenlijk kan bijna iedereen Winterzwemmen, maar soms is de Koude water shock zo heftig dat dit afgeraden wordt. Wanneer je twijfelt of jouw gezondheid dit aan kunt, is het altijd raadzaam navraag te doen bij de huisarts.
Hieronder staat een lijst met Contra-indicaties. Deze moeten alle nieuwe leden ondertekenen.

veiligheidsregels walrusclub zutphen

Wanneer?
  • Maandag 19.30 uur tot 21.30 uur
    Locatie Natuurspeelplaats Wijnhofpark
    Hardlooptraining We doen een techniek en intervaltraining als Warming-up en na afloop een Core-stability training

  • Woensdag 9:00 uur tot 10:30 uur
    Locatie Natuurspeelplaats Wijnhofpark
    Rustige Hardloop en oefeningen groep
    . We lopen in een rustig tempo afgewisseld met veel oefeningen. Hierdoor is dit voor bijna iedereen goed vol te houden.
  • Zondag 13:00 uur – 14:30 uur
    Locatie Natuurspeelplaats Wijnhofpark
    Rustige Hardloop en oefeningen groep. We lopen in een rustig tempo afgewisseld met veel oefeningen. Hierdoor is dit voor bijna iedereen goed vol te houden.
Wanneer je bij  Walrusclub komt Winterzwemmen krijg je eerst een uitleg over Winterzwemmen en wat we gaan doen, hoe we dit gaan doen en hoe lang. Winterzwemmen is erg goed voor je gezondheid wanneer je dit in de juiste mate doet, maar teveel koude kan Je gezondheid schade. Daarom vragen wij nieuwkomers 30 minuten voor het start van de training aanwezig te zijn voor de uitleg.

Wij beginnen de warming-up met hardlopen afgewisseld met oefeningen. Uw hardloop niveau is van minder belang, omdat wij heen en weer lopen langs de Berkel. Voor de verschillende niveau’s in de groep zullen verschillende keerpunten kunnen zijn.

Belangrijk bij de warming-up is het dragen van voldoende warme kleding om in te kunnen sporten. Essentieel is een muts mee. Men verliest namelijk veel warmte via het hoofd. Wanneer je het tijdens het hardlopen al koud krijgt, kun je niet het koude water in. Zorg dat je meerdere dunne lagen draagt, dan kun je namelijk, makkelijker iets aan of juist uit doen.

Het zwemmen doe ik altijd in mijn hardloop broek of in een onderbroek, maar je kunt ook al badkleding aan hebben onder je hardloop kleding.
Zorg dat je een handdoek bij je hebt om je na het Winterzwemmen af te drogen!
Zorg voor droge en warme kleding om ha afloop van de training aan te trekken. Droge sokken en eventueel schoenen, droge broek en t-shirt, trui, Maar ook een warme en droge muts!

Na het sporten drinken we nog een kop warme thee of koffie om onlichamelijk weer te helpen de kachel op te stoken.