Druk op "Enter" om naar inhoud te gaan

Wanneer, wat en voor wie?

Winterzwemmen


Wie?
Eigenlijk kan bijna iedereen Winterzwemmen, maar soms is de Koude water shock zo heftig dat dit afgeraden wordt. Wanneer je twijfelt of jouw gezondheid dit aan kunt, is het altijd raadzaam navraag te doen bij de huisarts.
Hieronder staat een lijst met Contra-indicaties. Deze moeten alle nieuwe leden ondertekenen.
Naast de contraindicaties is kunnen zwemmen een vereiste!

veiligheidsregels walrusclub zutphen

Wanneer?

  • Maandag 19.30 uur tot 21.30 uur
    Hardlooptraining
    Locatie Kanaalpad Eefde
    We doen een techniek en intervaltraining als Warming-up en na afloop een Core-stability training. ‘s Winters lopen wij gedeeltelijk in het donker, zorg voor goede verlichting zodat u kunt zien. Bijvoorbeeld een hoofdlampje.
    We zwemmen in het Twentekanaal. Dit is erg diep en voor tijdens het zwemmen is een zwemboei aan te raden!
  • Woensdag 8.45 uur tot 10.30 uur
    Rustige Hardloop en oefeningen groep
    Locatie Natuurspeelplaats Wijnhofpark
    We lopen in een rustig tempo afgewisseld met veel oefeningen. Hierdoor is dit voor bijna iedereen goed vol te houden. Geschikt voor zowel hardlopers als wandelaars.
  • Vrijdag 8.45 uur tot 10.30 uur
    Rustige Hardloop en oefeningen groep
    Locatie Natuurspeelplaats Wijnhofpark
    We lopen in een rustig tempo afgewisseld met veel oefeningen. Hierdoor is dit voor bijna iedereen goed vol te houden. Geschikt voor zowel hardlopers als wandelaars.
  • Zondag 13.00 uur – 14.30 uur
    Rustige Hardloop en oefeningen groep.

    Deze groep is zeer geschikt voor zowel jong als oud. Mits in het bezit van zwemdiploma
    Locatie Natuurspeelplaats Wijnhofpark
    We lopen in een rustig tempo afgewisseld met veel oefeningen. Hierdoor is dit voor bijna iedereen goed vol te houden. Geschikt voor zowel hardlopers als wandelaars.

 

Wanneer je bij  Walrusclub komt Winterzwemmen krijg je eerst een uitleg over Winterzwemmen en wat we gaan doen, hoe we dit gaan doen en hoe lang. Winterzwemmen is erg goed voor je gezondheid wanneer je dit in de juiste mate doet, maar teveel koude kan Je gezondheid schade. Daarom vragen wij nieuwkomers 30 minuten voor het start van de training aanwezig te zijn voor de uitleg.

Wij beginnen de warming-up met hardlopen afgewisseld met oefeningen. Uw hardloop niveau is van minder belang, omdat wij heen en weer lopen langs de Berkel. Voor de verschillende niveau’s in de groep zullen verschillende keerpunten kunnen zijn.

Belangrijk bij de warming-up is het dragen van voldoende warme kleding om in te kunnen sporten. Essentieel is een muts mee. Men verliest namelijk veel warmte via het hoofd. Wanneer je het tijdens het hardlopen al koud krijgt, kun je niet het koude water in. Zorg dat je meerdere dunne lagen draagt, dan kun je namelijk, makkelijker iets aan of juist uit doen.

Het zwemmen doe ik altijd in mijn hardloop broek of in een onderbroek, maar je kunt ook al badkleding aan hebben onder je hardloop kleding.
Zorg dat je een handdoek bij je hebt om je na het Winterzwemmen af te drogen!
Zorg voor droge en warme kleding om ha afloop van de training aan te trekken. Droge sokken en eventueel schoenen, droge broek en t-shirt, trui, Maar ook een warme en droge muts!

Na het sporten drinken we nog een kop warme thee of koffie om onlichamelijk weer te helpen de kachel op te stoken.

LifeSimply Natuurlijk in Beweging
LifeSimply Natuurlijk in Beweging1 maand geleden
Echt heel leuk! Ik ben al langer bezig om deze sport in de Regio op te zetten. Maar nu gaat Sportief Evenwicht Twello er ook serieus mee starten. Hier ben ik heel blij mee.
LifeSimply Natuurlijk in Beweging
LifeSimply Natuurlijk in Beweging2 maanden geleden
Barefootwalking vanuit Zuiver geluk in Zutphen,

Vrijdag 11 uur tot 12 uur, vertrek en afsluiten bij Zuivergeluk in de Spitaalstraat

Het is heerlijk om blote voeten door het zand te lopen, maar het is ook heerlijk om op blote voeten door de modder te lopen en heel goed te voelen wat er onder je voeten is. Alleen zijn onze voetzolen die steentjes niet gewend, daarom is lopen op Barefootschoenen ook zo heerlijk.

Barefoot walking is een geweldige manier om sterker te worden en om onze voeten en lichaam te onttrainen om lui te zijn. Ons lichaam is niet meer gewend om zonder demping te lopen en hierdoor hebben wij veelal een slechte houding die ons meer energie kost dan nodig, met als risico blessures, die je nou juist wilde voorkomen door barefoot te gaan.

Daarom is techniek training voor Barefootwalking zeer belangrijk. Met de juiste training kun je door Barefootwalking juist blessures voorkomen waardoor je juist meer gaat genieten van het wandelen op je Barefootschoenen.

Rick Tuinman
Barefootrunner & walker sinds 2012
Www.lifesimply.nl