Press "Enter" to skip to content

Russische Methode

RUSSISCHE METHODE
Bron: Winterzwemmen.nl

Bij de Russische methode van ‘harding met kou’ (koude training) staat de gezondheid bovenaan en is de ambitie om lang te zwemmen van ondergeschikt belang. Kenmerkend is dat je lichaam eerst warm moet zijn voordat je de kou in gaat. Een sauna of een fysieke warming-up geeft een beschermende voorraad warmte. Met een koud lichaam gaan zwemmen geeft risico’s voor o.a. hart, nieren en gewrichten. Russische wetenschappers benadrukken het belang van kort zwemmen en de risico’s van te lang zwemmen. Verder is kenmerkend dat je blijft zwemmen en niet stil gaat zitten in het water. Door te bewegen in het water is de koudestress en daarmee het gezondheidseffect groter.

Ewout Staartjes legt uit wat Winterzwemmen volgens de Russische Methode inhoudt.

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK

Sinds de jaren 60 is er veel wetenschappelijk onderzoek in de voormalige Sovjet Unie gedaan naar de gezondheids effecten van koude training. Dit is o.a. gedaan door grote Staatsinstituten op gebied van Hypothermie, Ruimtevaart en Fysiologie. Inmiddels zijn er ongeveer 1,5 miljoen leden van walrusclubs waaronder ook wetenschappers en medici die de onderzoeken verder aanvullen en verdiepen.

HISTORIE

In Rusland bestaat een eeuwenoude traditie van koude baden. Al in het jaar 906 werd melding gemaakt van ijszwemmen. Dit ijs- ofwel winterzwemmen is ontstaan vanuit de diepgewortelde sauna/banya cultuur in Rusland. Verder hebben de Sovjet autoriteiten sinds de jaren 30 van de vorige eeuw regelmatig campagnes gevoerd om te werken aan je gezondheid. Jezelf harden met ijswater was daar een belangrijk onderdeel van. Sinds die tijd zijn door het hele land zogenaamde Walrusclubs opgericht die wekelijks een wak maken om te gaan zwemmen. Inmiddels is dat gemeengoed geworden en kent elke stad in Rusland, Oekraïne en Siberië zijn eigen Walrusclub. Ewout Staartjes uit.